„Zero zabitych, zero ciężko rannych” – to myśl przewodnia inicjatywy Polska Wizja Zero. W dniach 15-16 czerwca w Inowrocławiu odbyła się piąta edycja cyklu mającego na celu przegląd wybranych rozwiązań w wyposażaniu dróg i propozycji rozwiązań służących poprawie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W tym roku rozmawiano m.in. o bezpieczeństwie motocyklistów i mechanizmach jego poprawy, bezpieczeństwie pracy na drogach i innowacyjnych produktach służących bezpieczeństwu.

Międzynarodowa Konferencja Polska Wizja Zero organizowana jest na poligonie doświadczalnym Instytutu Badawczego Ochronnych Systemów (IBOS) w Inowrocławiu. To jedyny tego typu obiekt w Polsce i jeden z niewielu w Europie. To tutaj w bezpiecznych warunkach bada się skuteczność nowych rozwiązań infrastrukturalnych, takich jak bariery, konstrukcje wsporcze, słupy oraz – po przeprowadzeniu odpowiednich testów – uznaje się czy dany produkt spełnia odpowiednie normy i może trafić do produkcji, a w konsekwencji na drogi.

Podczas tegorocznej edycji konferencji nie zabrakło specjalistów zajmujących się produkcją urządzeń wyposażenia drogowego, wdrażaniem rozwiązań związanych z bezpieczeństwem, a także przedstawicieli świata nauki. Oprócz zagadnień związanych z poprawą bezpieczeństwa w ruchu drogowym dyskutowano m.in. o kondycji polskich firm oraz możliwości zwiększenia ich obecności na rynkach zagranicznych. Analizie poddano stan bezpieczeństwa drogowego w Polsce i Europie, a także dyskutowano o pojawiających się w tym zakresie wyzwaniach.

Wiele uwagi poświęcono tematyce bezpieczeństwa motocyklistów oraz mechanizmom jego poprawy. Zaprezentowano rozwiązania stosowane na rynkach zagranicznych – najświeższe, innowacyjne rozwiązania stosowane w zakresie barier ochronnych, oznakowania jezdni, oświetlenia i pozostałych elementów wyposażenia dróg.

W ramach tegorocznej edycji przeprowadzono cztery testy zderzeniowe urządzeń infrastruktury drogowej:

Crash-test nr 1: Zakończenie bariery drogowej bez obniżenia
Samochód: Opel Astra/1000kg/100 km/h
Crash-test nr 2: Zakończenie bariery drogowej zagłębione w podłożu
Samochód: Opel Astra/1000kg/100 km/h
Crash-test nr 3: Kompatybilność bariery stalowej z osłoną dla motocyklistów
Samochód: Opel Corsa/850 kg/100 km/h
Crash-test nr 4: Uderzenie w kompozytowy słup latarni
Opel Corsa/850 kg/50 km/h

 

Odbyły się 4 sesje programowe, w trakcie których wygłoszono 17 referatów.

Testy pokazały jak niebezpieczne zakończenia barier drogowych są stosowane w dalszym ciągu na polskich drogach. Niestety żadne z zakończeń nie sprawdziło się. Jak tragiczne skutki mogą wystąpić podczas uderzenia lub najechania na testowane zakończenia mogli się naocznie przekonać wszyscy uczestnicy. W pierwszym przypadku auto zostało przebite na wylot przez barierę a w drugim „wystrzeliło” w powietrze spadając na dach po 100- metrowym szybowaniu. W obu przypadkach kierowcy i pasażerowie ponieśliby śmierć w pojazdach.

Kolejne 2 testy pokazywały skuteczne i bezpieczne rozwiązania możliwe do stosowania na drogach w Polsce. Bariera z osłoną dla motocyklistów i kompozytowy słup latarni wypełniły zadanie jakie maja spełniać na drodze.

Międzynarodowa Konferencja Polska Wizja Zero jest organizowana od 2012 roku. Jest to jedyne w Polsce i Europie spotkanie łączące aspekty teorii oraz praktyki stosowania urządzeń bezpieczeństwa drogowego i utrzymania dróg. Wydarzenie poprzedziła inicjatywa na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym pod hasłem “Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa”, powołana w 2011 roku. Przeprowadzono wówczas serię crash testów, w tym m.in. odtworzono wypadek Roberta Kubicy z rajdu samochodowego Ronde di Andora we Włoszech w lutym 2011 roku.

Polska Wizja Zero 2016

Organizatorzy: Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Europejska Federacja Drogowa, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Instytut Badawczy Ochronnych Systemów, Stowarzyszenie Linia Życia, Saferoad RRS Polska oraz portal euroinfratsruktura.pl. Partnerami tegorocznej edycji konferencji byli: EuroRAP, Stalprodukt S.A., Alumast S.A., FB Serwis, Secutec oraz Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.

Uczestnicy: ponad 200 osób z instytucji i firm zajmujących się zarządzaniem drogami oraz ich wyposażaniem i utrzymaniem.

W tegorocznej edycji uczestniczyło 28 gości z 8 krajów Europy (Anglia, Austria, Bułgaria, Holandia, Niemcy, Norwegia, Szwecja, Włochy, Ukraina.

Patroni medialni: Autostrady, Mosty, euroinfrastruktura.pl

Media o Polskiej Wizji Zero:

“Zbliżenia”, TVP Bydgoszcz (początek materiału od ok. 16 minuty)

“Specjalne osłony mogą ocalić życie motocyklistom (http://www.tvn24.pl)”, TVN24

“Zderzenie ze słupem nie musi kończyć się tragedią. W Inowrocławiu testowano słupy kompozytowe (wideo)”, Wiadomości 24

“Crash testy na torze w Inowrocławiu [zdjęcia]”, Gazeta Pomorska

“Polska Wizja Zero w Inowrocławiu”, Edroga.pl

 

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl