Od dłuższego czasu wiele emocji budzi temat ostrej konkurencji w przetargach drogowych ogłaszanych przez GDDKiA. Zapraszamy do lektury wyników analizy przygotowanej przez dr Damiana Kaźmierczaka, gł. ekonomistę PZPB, podsumowującej przetargi drogowe w Q1 2021.

  • W Q1 2021 spadła średnia liczba ofert w porównaniu z Q3-Q4 2020.
  • W ostatnich tygodniach wzrosła liczba ofert, które nie mieszczą się w kosztorysie GDDKiA.
  • Najniższe oferty mieszczą się w przedziale ok. 55-90%. kosztorysu zamawiającego i bywają niższe od mediany złożonych ofert nawet o 15-25%.
  • Uwagę zwraca aktywność jednej firmy, która w 6 na 14 przetargów zaoferowała cenę dużo niższą od konkurencji.
  • Nie brakuje sygnałów, że skłonność do agresywnego ofertowania w segmencie drogowym zaczyna nieznacznie słabnąć. Z jednoznacznymi wnioskami w tej kwestii musimy jednak wstrzymać się do Q2 2021.
  • Należy pamiętać o spodziewanej kumulacji robót w segmencie drogowym po 2021 r. i zastanawiać się, w jaki sposób wpłynie ona na marże firm wykonawczych w latach 2022-2025.

Materiał do pobrania – Podsumowanie przetargów GDDKiA na budowę dróg ekspresowych i autostrad  [styczeń-marzec 2021]